اور ترید (Over Trade) چیست؟ + 6 دلیل مهم اور ترید شدن معامله گران
تاریخ : جمعه 26 / 7 / 1402
بازدید : 180
نویسنده : سعید صادقی

اور ترید (Over Trade) چیست؟ + 6 دلیل مهم اور ترید شدن معامله گران

Over Trade چیست؟

یک اصطلاح ذهنی در بازارهای مالی است که می تواند معانی متفاوتی داشته باشد. درک آن برای تریدرها می تواند کمک کننده باشد تا از معاملات بیش از حد اجتناب کنند تا بازدهی آنها در این بازار آسیب نبیند.

Over Trade می تواند از یک معامله گر به معامله گر دیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی، شامل انجام معاملات بیش از حد است تا جایی که انجام آن برخلاف منافع معامله گر باشد.

برای درک بهتر توصیه می کنم به این مثال ساده توجه کنید.

موقعیتی وجود دارد که ممکن است همه تریدرها در آن قرار بگیرند که می‌توان آن را اور ترید در نظر گرفت: فرض کنید یک سهامی را به ارزش ۱۰۰ دلار خریداری کرده‌اید. روز بعد، قیمت به ۹۵ دلار کاهش می یابد، بنابراین شما آن را می فروشید.

روز بعد قیمت به ۱۰۵ دلار می رسد، بنابراین شما دوباره آن را می خرید. قیمت روز بعد به ۱۰۲ دلار کاهش می یابد و شما دوباره آن را می فروشید.

در این صورت، خرید و فروش بیش از حد باعث می شد که شما هر دو بار که سهام را خریده اید و یا فروخته اید ضرر کنید. در عوض، اگر فقط یک بار به قیمت ۱۰۰ دلار بخرید و یک بار با قیمت ۱۰۲ دلار بفروشید، می توانستید سود کنید و در دام اور ترید گرفتار نشوید.

اگر هزینه های کمیسیون یا سایر هزینه های تراکنش (مانند سوآپ یا …) نیز در معاملات شما وجود داشته باشد، در این صورت Over Trade ممکن است برای شما هزینه بیشتری داشته باشد.

چه عواملی باعث به وجود آمدن اور ترید می شود؟

اور ترید شدن یک معامله گر را می توان با یک نوع بیماری مقایسه کرد که بدن فرد با آن درگیر می شود بدون این که خود فرد متوجه درگیری این بیماری شده باشد.

اور ترید یا معامله بیش از حد، به حدی است که به معامله گر آسیب می رساند و قطعا یا بر خلاف قوانین معاملاتی فرد است. معامله بیش از حد می تواند شامل تجاوز از تعداد معینی از معاملات در یک دوره تعیین شده باشد.

مثلا یک فرد تعیین کرده نهایتا در روز 5 ترید انجام دهد اما به دلیل سودآور بودن تریدهایش، در دام اورترید می افتد و دست به تریدهای بعدی می زند که همین امر احتمال زیاد باعث زیان ده شدن بقیه معاملاتش یا حتی از دست رفتن سود آن روزش خواهد شد.

در واقع Over Trade مخرب ترین و شایع ترین خطایی است که در میان تریدر ها وجود دارد. به ترید کردن بیش از حد در یک بازه زمانی مشخص به اصطلاح اور ترید گفته می شود.

Over Trade در میان معامله گران ایرانی نسبت به دیگر کشورها بیشتر است، برای مثال در سایر نقاط دنیا مانند انگلیس، فرانسه و … معامله گران در طول هفته ۱ الی ۳ معامله انجام می دهند در صورتی که آمارهای منتشر شده نشان می دهد معامله گران ایرانی در طول هفته حدود ۲۷ معامله انجام می دهند.

معامله گران معمولا پس از اینکه متحمل زیان قابل توجهی می شوند، بیش از حد معامله می کنند. این کار بیشتر به دلیل بازگرداندن سرمایه در بازار صورت می گیرد و به نوعی تریدر قصد انتقام از بازار را دارد.

تریدرها ممکن است بیشتر تلاش کنند تا هر کجا که می توانند سود خود را جبران کنند، معمولاً با افزایش حجم معامله و تعداد معاملات خود این کار را شروع می کنند که باعث می شود اور ترید یک معامله گر می شود.

اور ترید شدن یک معامله گر می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در ادامه به صورت جداگانه آنها را بررسی می کنیم:

مهمترین دلایل Over Trade شدن یک معامله گر

مهمترین دلایل Over Trade شدن یک معامله گر

معامله بیش از حد که به عنوان اور ترید نیز شناخته می شود، می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

معامله بیش از حد ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما همه آنها نتیجه یکسانی دارند. در زیر چند مورد از دلایل Over Trade شدن یک معامله گر را بررسی می کنیم:

جبران ضرر

اکثر معامله گران به قصد جبران ضرر خود دوباره دست به این کار میزنند و سعی می کنند که به نوعی پول از دست رفته خود را در یک یا چند معامله جدید برگردانند. این کار به نوعی انتقام از بازار تلقی می شود و باعث معامله بیش از حد یا همان اور ترید می شود.

معامله موفق و غرور کاذب

برخی از تریدرها با انجام یک معامله موفق در این بازار دچار یک غرور کاذب می شوند و مانند یک فرد فاتح پیروز سعی می کند دوباره پیروزی های دیگری را نیز به دست بیاورند؛ اما معامله بیش از حد فرد پیروز باعث اور ترید شد می شود.

یک شبه پولدار شدن

تریدرها می خواهند ره صد ساله را در یک شب بپیمایند برای همین از فرهنگ غلطی که در جامعه ما جا افتاده پیروی می کنند.

آموزش غلط آماتورها

تریدرهای آماتور به دلیل آموزش کم و یا عدم آموزش صحیح معمولا معامله بیش از حد را در دستور کاری خود قرار می دهند.

دلیل آن بازدهی بیشتر نسبت به افراد حرفه ای است که البته این موضوع یک تصور اشتباه از سوی تریدرهای آماتور است.

بی اعتمادی به برکر و نیز کمبود سرمایه

بی اعتماد بودن به بروکر باعث سرمایه گذاری کم می شود و تریدرهای آماتور سرمایه زیادی را سعی می کنند درگیر معامله خود در این بازار نکند.

معمولا آنچه برای معامله گران مبتدی اهمیت دارد، مقدار سود هفتگی است. آنها به پیپ های بدست آمده در معامله توجه زیادی نمی کند

انجام معاملات در تایم های پایین

معامله گر مبتدی هنگام ورود به این بازار به دلیل آگاهی کم و یا آموزش ناکافی چندین جفت ارز را هم معمولا در تایم فریم های پایین ترید می کند. تمرکز روی یک یا دو جفت ارز می تواند ما را از این خطر دور کند.

چگونه اور ترید در یک معامله اتفاق می‌‎افتد؟

یکی از راه‌های نگاه به اور ترید، مقایسه آن با مفهوم بیش از حد فکر کردن است.

تفکر خوب است، در حالی که افراط اندیشی بد است. خرید و فروش سهام با تعداد زیاد هیچ اشکالی ندارد؛ اما وقتی معامله شما به نقطه زیان برسد یا خلاف قوانین معامله گر باشد، در منطقه خطرناک یعنی Over Trade شدن قرار می گیرید.

اور ترید شامل معاملات بیش از حد است که می تواند به بازده آسیب برساند. شما باید به مقدار نیاز و با صبر و حوصله در این بازار معامله کنید و از معاملات بیش از حد اجتناب کنید.

اور ترید (یا معامله بیش از حد) در بازار ارزهای مالی همواره با ریسک همراه است.

یک تریدر، چه برای خودش کار کند و چه در یک میز معاملاتی توسط یک شرکت مالی استخدام شده باشد، قوانینی در مورد میزان ریسکی که می تواند بپذیرد (از جمله اینکه چه تعداد معامله برای انجام دادن مناسب است) خواهد داشت.

هنگامی که معاملات تریدرها به حد مشخص شده رسید، ادامه معامله غیر منطقی است.

چرا اور ترید اعتیاد آور است؟

چرا اور ترید اعتیاد آور است؟

ترید روزانه اعتیادآور است به همان دلیلی که قمار اعتیادآور است و به مغز مربوط می شود.

هنگامی که یک معامله گر روزانه سود می برد، یا حتی در مورد سود احتمالی هیجان زده می شود، مغز مواد شیمیایی عصبی احساس خوب مانند دوپامین و سروتونین را آزاد می کند.

با انجام ترید روزانه و کسب سود از این بازار، با گذشت زمان، مغز برای القای لذت به این نوع تحریکات وابسته می شود.

مغز شرطی می شود که بخواهد ابزارهای مالی را با هیجان، سرخوشی و رفاه معامله کند. رفع آسیب وارد شده به مغز می تواند هفته ها، ماه ها یا سال ها طول بکشد تا اصلاح شود.

اور ترید می تواند به مرور زمان برای معامله گران اعتیاد آور باشد.

عوامل روانشناختی و ژنتیکی وجود دارد که در ایجاد اعتیاد به معامله بیش از حد کمک می کند. به عنوان مثال، مشکلات زمینه ای سلامت روان یا سابقه معامله بیش از حد ممکن است آنها را بیشتر در معرض خطر ابتلا به اعتیاد قرار دهد.

برخی از تریدرها تازه وارد هستند و در ابتدای راه دچار هیجان می شوند و می خواهند با معاملات بیشتر در این بازار سود زیادی را کسب کنند که البته این کار خطرناک است.

در نهایت به دلیل تعداد زیاد معاملات و نیز به دلیل کارمزد زیاد و نیز عدم داشتن یک استراتژی مناسب دچار ضرر می شوند.

بسیاری از معامله گران آماتور با ورود ناگهانی و بدون آموزش به این بازار فکر می‌کنند شانس بیشتری برای بازدهی بزرگ وجود دارد. اما این یک تله رایج است که بسیاری از معامله گران آماتور را در دام می اندازد.

اما شما به هر حال نباید دچار اور ترید شوید و باید با اصول اولیه این بازار آشنا باشید و آموزش اصولی آن را یاد بگیرید.

چگونه از اور ترید دوری کنیم و به یک معامله گر موفق تبدیل شویم؟

این سوالات اغلب در بین معامله گران پرسیده می شود، از نظر متخصصان اجتناب از معاملات بیش از کلید رسیدن به موفقیت در این بازار است.

ما معتقدیم که هر معامله‌گر موفق (یا اصلاً هر کسی) همیشه فضایی برای رشد در نقش خود و بهبود مهارت‌های خود دارد.

به همین دلیل است که باید برای آموزش خود مداوم باید سرمایه گذاری کنید و خود را تشویق کنید که برای خواندن مقالات و اخبار بازار که در آن فعالیت می کنید وقت بگذارید.

مطمئن باشید اور ترید بدترین آفت در بین معامله گران می تواند باشد.

مهمتر از همه، اگر نمی دانید که می خواهید چه چیزی را بخرید و یا بفروشید و بازار چگونه است، نمی توانید یک معامله گر موفق موثر باشید.

اکثر معامله گرانی که دچار اور ترید می شوند، راه و روش تحلیل این کار را بلد نیستند و یا نمی دانند سیگنال ها را چگونه تحلیل کنند.

یا در زمان ورود به سیگنال و یا خروج از آن دچار اشتباه می شوند و ضرر می کنند و به دنبال آن هستند تا با معاملات بیشتر ضرر خود را جبران کنند.

روش های کنترل Over Trade

روش های کنترل Over Trade

اور ترید شدن یک معامله گر را فقط می توان با خود کنترلی محدود کرد. در زیر برخی از اشکال رایج Over Trade وجود دارد که تریدرها ممکن استدچار آن شوند و اطلاع داشتن از آن می تواند ما را از افتادن به این دام نجات دهد.

اور ترید اختیاری

معامله گر از اهرم و حجم بالا با اختیار خود استفاده می کند و قوانینی را برای تغییر اندازه تعیین نمی کند. اگرچه چنین انعطاف‌پذیری می‌تواند مزایای خود را داشته باشد، اما در بیشتر مواقع باعث سقوط معامله‌گر می شود.

اور ترید فنی

معامله گرانی که به اندیکاتورهای فنی تازه وارد هستند، اغلب از آنها به عنوان توجیهی برای انجام یک معامله از پیش تعیین شده استفاده می کنند.

مثلا اندیکاتور با دیدن RSI بالا 70 سریعا وارد معامله فروش می شوند و به سایر ابعاد تحلیل تکنیکال دقت نمی کنند.

جلوگیری از Over Trade

چند قدم وجود دارد که تریدرها می توانند برای جلوگیری از اور ترید شدن انجام دهند:

خودآگاهی را تمرین کنید

تریدر هایی که می دانند ممکن است بیش از حد معامله کنند، می توانند اقداماتی را برای جلوگیری از وقوع آن انجام دهند. با بررسی استیتمنت حساب خود در ماه های قبل به این امر دست پیدا کنند.

استراحت کنید

اور ترید ممکن است به این دلیل باشد که تریدرها احساس می کنند که باید معامله کنند.

این موضوع اغلب منجر به معاملات کمتر از حد مطلوب شده و باعث ضرر می شود.

استراحت به سرمایه گذاران این امکان را می دهد تا استراتژی های معاملاتی خود را مجددا ارزیابی کنند و اطمینان حاصل کنند که خرید و فروش مناسبی را در بازه زمانی مشخص انجام می دهند.

ایجاد قوانین

افزودن قوانین برای ورود به یک معامله می تواند مانع از اور ترید شدن معامله گر شود. قوانین را می توان با استفاده از تحلیل تکنیکی یا بنیادی یا ترکیبی از هر دو ایجاد کرد.

به عنوان مثال، یک سرمایه گذار ممکن است یک استراتتژی داشته باشد که تنها در صورتی به آنها اجازه معامله را می دهد که میانگین متحرک ۵۰ روزه اخیرا از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه عبور کرده باشد.

به مدیریت ریسک متعهد باشید

تریدر هایی که مدیریت دقیق حجم معامله را اعمال می کنند، بدون توجه به سیستم ها یا بازه های زمانی مورد معامله، از کسانی که این کار را انجام نمی دهند بهتر عمل می کنند.

مدیریت ریسک در تجارت فردی نیز احتمال کاهش شدید سرمایه را از بین می برد و به نوبه خود مشکلات روانی ناشی از چنین شرایطی را کاهش می دهد.

به کارگیری تایم فریم های بلند مدت

تایم فریم های بلند مدت این قابلیت را دارند تا معامله گران را از ورود به معاملات غیر منطقی و نیز احساسی دور کنند.

این نوع تایم فریم ها می توانند زمان بیشتری را برای تصمیم گیری و نیز ارزیابی معامله در اختیار معامله گران قرار دهند.

برای مثال تایم فریم های بلند روزانه در مقایسه با تایم فریم های ساعتی بهتر هستند و باعث کاهش وسوسه ورود به سیگنال های کاذب معامله گران می شوند.

تعیین سقف مورد نظر برای تعداد معاملات روزانه و یا هفتگی

تعریف سقف یک کار غیر متعارف برای مقابله با پدیده اور ترید است.

تریدرها برای این که برای معاملات خود سقف مشخصی تعیین کنند مجبور به برنامه ریزی قبل از معاملات هستند.

این موضوع باعث می شود تریدرها وسواس زیادی برای این کار داشته باشند و به صورت هیجانی و نیز بدون فکر وارد هر سیگنالی نشوند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری Over Trade

تریدر هایی که دچار مشکل اور ترید هستند، نمی توانند برای معاملات خود استاپ لاس داشته باشند.

در واقع آنها با کوچکترین سودی که از این بازار به دست می آورند از آن خارج می شوند. و ممکن است حساب خود را تا مرز کال مارجین به امید برگشت حساب پیش ببرند .

همانطور که گفته شد اور ترید یک نوع بیماری است که در اکثر تریدرها وجود دارد و دلایل زیادی نیز برای به وجود آمدن وجود دارد که در این مقاله به مهمترین آنها اشاره شد و سعی کردیم تا حد زیادی آنها را بررسی کنیم.

البته راهکارهای زیادی نیز برای مقابله با پدیده Over Trade مطرح شده که می توانید از آنها استفاده کنید تا یک معامله مناسب انجام دهید، بدون این که دچار پدیده Over Trade شوید.

اگر هنوز دچار پدیده اور ترید نشدید باید کاملا معاملات خود را با احتیاط انجام دهید زیرا شما همیشه در کمین Over Trade شدن هستید.

بهترین راهکار این است که شما باید یک استراتژی ثابت برای معاملات داشته باشید و سعی کنید به صورت همزمان از چند استراتژی برای معامله استفاده نکنید.

علاوه بر این سعی کنید تعداد محدودی نماد یا جفت ارز برای ترید انتخاب کنید و یک استراتژی ثابت داشته باشید. محدودیت برای تریدرها یک الزام بوده و باعث جلوگیری از اور ترید شدن می شود.




:: برچسب‌ها: اور ترید (Over Trade) چیست؟ + 6 دلیل مهم اور ترید شدن معامله گران ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


RSS

Powered By
loxblog.Com